Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp

Onderwijs, jeugdhulp en gemeenten bouwen aan een stevige samenwerking om kinderen en jongeren in de regio Noord Veluwe zo goed mogelijk te ondersteunen. We richten ons op een integrale aanpak, zodat kinderen zich in een passende setting, zo thuisnabij mogelijk, kunnen ontwikkelen.

Waarom deze samenwerking nodig is

Kinderen en jongeren krijgen te maken met verschillende instanties, zoals onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp en gemeente. Elke instantie werkt vanuit eigen wet- en regelgeving, afspraken en structuren. Dit maakt samenwerking noodzakelijk én complex. 

Hoe de samenwerking is georganiseerd

De samenwerking wordt regionaal vormgegeven via de Verbindingsgroep Onderwijs, Jeugdhulp en Ouders. Deze groep:

  • Stelt elke twee jaar een Regionale Ontwikkelagenda (pdf, 225kb) op
  • Verbindt partijen rond gedeelde vraagstukken
  • Deelt kennis, goede voorbeelden en landelijke inzichten
  • Neemt deel aan netwerken zoals Met Andere Ogen en de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd
  • Geeft gevraagd en ongevraagd advies ter versterking van de samenwerking

Daarnaast stemmen we af in onder andere het:

  • OOGO Jeugdwet / Passend Onderwijs (Op Overeenstemming Gericht Overleg)
  • Regionaal Ambtelijk Overleg Onderwijs
  • Regionaal bestuursuur Jeugd en Onderwijs
  • Afstemmingsoverleg tussen de regionaal programmamanager jeugd en de regionaal coördinator samenwerking onderwijs

Deze overlegstructuren zijn bedoeld voor bestuurlijke en ambtelijke afstemming, inspiratie en gezamenlijke koersbepaling. Formele besluiten worden lokaal binnen elke gemeente genomen.

Coördinerende gemeenten

Binnen de regio nemen enkele gemeenten een trekkersrol op zich:

  • Oldebroek en Harderwijk zijn gastheergemeenten voor jeugdhulp
  • Elburg is gastheergemeente voor onderwijs (deze rol wordt tijdelijk vervuld door de wethouder van Nunspeet, vanwege het vertrek van de wethouder uit Elburg)

Zij zorgen voor samenhang, agendering en voortgang van de regionale samenwerking.

Lokaal georganiseerd, regionaal verbonden

Hoewel de afstemming regionaal plaatsvindt, gebeurt de daadwerkelijke ondersteuning vooral op lokaal niveau. Denk aan:

  • Lokale toegangsteams (Zeewolde), de gemeente (Putten) of CJG’s (Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Ermelo)
  • Laagdrempelige ondersteuning op scholen
  • Afstemming met leerplicht en jeugdhulpaanbieders
  • Lokale samenwerkingsprogramma’s tussen partijen die werken met jeugd. Denk aan onderwijs,  lokale toegang jeugd, kinderopvang, welzijnswerk, jongerenwerk, gemeente, en leerplicht.

De regio biedt kaders, ondersteuning en verbinding, zodat elke gemeente ruimte houdt voor maatwerk – afgestemd op de lokale situatie.

Speerpunten 2024–2026

De Regionale Ontwikkelagenda bevat acht speerpunten voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp:

  • School als vind- en werkplaats voor jeugdhulp: Onderwijs en opvang zijn belangrijke plekken om vroegtijdig signalen op te vangen en ondersteuning te bieden. In sommige gevallen leidt dit tot een Onderwijs-Zorgarrangement (OZA), waarin onderwijs en jeugdhulp integraal samenwerken rondom kind en gezin.
  • Voorkomen en tegengaan van thuiszitten: We zetten in op vroegsignalering bij verzuim, analyseren complexe casussen en ontwikkelen werkwijzen die helpen om thuiszitten te voorkomen.
  • Afbakening van rollen en verantwoordelijkheden: We werken aan meer duidelijkheid over regie, taken en routing tussen onderwijs, jeugdhulp en ouders. Dit helpt om sneller en effectiever te handelen.
  • Inclusiever onderwijs: We stimuleren een doorgaande ondersteuningslijn. Het uitgangspunt is daarbij: kinderen gaan zo dicht nabij thuis naar school.
  • Omgaan met personeelstekorten: We delen en ondersteunen initiatieven die bijdragen aan het behouden en aantrekken van professionals in onderwijs, zorg en welzijn.
  • Ouder- en jongerenbetrokkenheid: We betrekken ouders en jongeren actief in beslissingen, casuïstiek en beleid, met respect voor ieders rol en verantwoordelijkheid.
  • Veerkracht bij jongeren: We bevorderen mentale weerbaarheid via lessen, gesprekken en het bewust inzetten van rolmodellen, samen met ouders en professionals.
  • Monitoren en leren: We gebruiken data en praktijkvoorbeelden om trends te signaleren, resultaten te evalueren en samen te leren.

Een voorbeeld van succesvolle samenwerking: de Koesterklas

De Koesterklas is een onderwijs-zorgarrangement voor kinderen met een gemiddeld IQ en ernstige traumaproblematiek. Deze klas is ondergebracht bij De Verschoorschool en biedt een veilige omgeving waarin onderwijs en jeugdhulp samenkomen. 

Jaarlijkse netwerkbijeenkomst

Elk jaar organiseren we een regionale netwerkbijeenkomst voor professionals uit onderwijs, jeugdhulp, kinderopvang en aanpalende jeugdterreinen. Tijdens deze bijeenkomst:

  • Delen we kennis en ervaringen
  • Inspireren we elkaar met voorbeelden en inzichten
  • Versterken we de onderlinge samenwerking

Vragen of contact?

Heb je een vraag over het regionale beleid? Neem dan contact op met Rico Smit, coördinator Regionale samenwerking Onderwijs Noord Veluwe via rico.smit@elburg.nl

Heb je een vraag over een casus waarbij samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp nodig is? Neem dan contact op met de lokale toegang.